Het mooiste gebouw van Nederland

Daar kun je hier op stemmen. Ik hoor natuurlijk als rechtgeaarde stadjer en lid van deze redactie op de olle grieze te stemmen. Dat zou ik ook het liefste doen, maar ik vind het een spuuglelijk ding. Hij moet wel blijven staan natuurlijk, maar al die frutseltjes en tierelantijntjes en hier een transje en dan doen we daar weer een kleiner vierkant blokje op… Bah. Dat peerd bovenop die maffe siepel vind ik ook niks aan. Maar na 2 weken stad oet mis ik hem toch, de toor’n.

NAIHoe dan ook, na een klein onderzoek bij bevriende architecten kwamen zij met z’n allen op dit gebouw. Het NAI in Rotterdam. Van Jo Coenen. Persoonlijk ben ik er niet kapot van, het lijkt me te veel op een voetbaltribune. Vermoedelijk verliest Cathrinus onmiddellijk zijn hart.

raadhuisNee, zelf ben ik voor deze:  Het raadhuis raadhuis detailin Hilversum van Dudok. Die eigenlijk hier in de stad hoort te staan, want wat komen wij nou in Hilversum. Ik doe er ook nog even een detailfotootje bij,  maar u moet natuurlijk helemaal zelf weten waar u op stemt, hoor. Zal wel weer het museum worden. Ook leuk.

Erratum 7 april: – Mijn broeder in min of meer correct taalgebuik wees mij op een onvergefelijke fout  (zie de reactie hieronder). Het moet natuurlijk “het raadhuis van Dudok DAT eigenlijk…” zijn.

Nog een Erratum 7 april: alle architecten wezen mij erop dat het 1e fotootje inderdaad het mooiste gebouw van Nederland is, maar dat het de Kunsthal voorstelt (en niet het NAI-gebouw) en ontworpen is door Rem Koolhaas (en niet Jo Coenen, die het NAI-gebouw heeft bedacht). Ik weet niet wat ik had, gisteren. Paaszenuwen, denk ik.

11 april erratum nummer 3 op erratum 1: Martijn uit Rotterdam (en hij weet het want hij woont er, tenminste: dat suggereert zijn naam) zegt dat plaatje 1 wel degelijk het NAI is en dus niet de kunsthal. Misschien dat dat dan automatisch inhoudt dat Jo Coenen de architect is, maar ik ben de draad inmiddels kwijt en durf daar dus geen harde uitspraken meer over te doen.

7 gedachten over “Het mooiste gebouw van Nederland

  1. Zeg Catharina, als je anderen graag wil kapittelen op hun taalgebruik, moet je het zelf wel goed doen. Ik neem aan dat je niet Dudok naar Groningen wil overplaatsen, en dus is het ’t Raadhuis dàt daar in jouw ogen heen zou moeten…

  2. Nee hoor, plaatje 1 is wel het Nederlands Architectuur Instituut. Weliswaar op 3 minuten lopen van de kunsthal, maar wat mij betreft mag je je erratum corrigeren.

  3. HET mooiste gebouw van Nederland doet een beetje denken aan het tuinhuisje van Wim de Bie, alwaar veel verrijkende levensbeschouwingen levensvatbaar werden gemaakt. Het staat in het door de oprukkende asfaltcultuur zeer bedreigde bos, het Sterrebos.Soms staat er een zwart fonkelende gazelle tegen de muur geleund en dan krijgt het huisje nog meer cachet. Maar wacht tot het sneeuwt, dan klinkt pianomuziek uit het kamertje met uitzicht op de zonsopkomst en ondergang
    leo de lijster

  4. HET mooiste gebouw van Nederland doet een beetje denken aan het tuinhuisje van Wim de Bie, alwaar veel verrijkende levensbeschouwingen levensvatbaar werden gemaakt. Het staat in het door de oprukkende asfaltcultuur zeer bedreigde bos, het Sterrebos.Soms staat er een zwart fonkelende gazelle tegen de muur geleund en dan krijgt het huisje nog meer cachet. Maar wacht tot het sneeuwt, dan klinkt pianomuziek uit het kamertje met uitzicht op de zonsopkomst en ondergang
    leo de lijster

Plaats een reactie