Rock Against Racism te Simplon

Zenuwachtig dat Obed en uw Catharina waren, van tevoren! Ik heb er zelfs een nachtmerrie over gehad, dat jullie allemaal langs kwamen lopen in prachtige, sexy kleren, maar naar een ander feest gingen, zodat Obed en ik uiteindelijk als enigen in de zaal stonden.

182 niet-betalende bezoekers, people! We gloeiden van geluk. Nou hadden we ook een programma van donder en geweld met de absurd goeie ska-muzikanten van Tribute to Rico (fucking hell, die bassist! Strak! Ik was stikjaloers), de rapper Jooz met de springende fans en die me diep ontroerde met het liedje dat hij met zijn vader deed, de Braziliaanse percussieband Batatuké, die de zaal op stoom kreeg (heupzwaaiende Groningers! Een heel raar gezicht) met slechts trommels, shakers en woodblocks en de jonge Recipees met de onvervalste old school punkrock. Daarbij nog de prachtige woorden van de Spoken Word-artiesten Ingrid Oomen, Mauricio Plat en Henk Zeeven die voorafgaand aan elke band 5 minuten hun hart stonden uit te storten. Myron Hamming viel op het laatste moment in en naar hem heb ik werkelijk ademloos staan luisteren. Om met Slaggitarist te spreken: daar kan menig dichter in de stad een puntje aan zuigen. Onthoud die naam. Tussendoor en na afloop draaide DJ Antipanda plaatjes, waardoor iedereen zingend door te tent scharrelde. En we hadden Sherlock als Master of Ceremony. Ach Sherlock. Hij droeg de hele avond en ik merkte tot mijn verrassing hoe charismatisch die gast is, ook als hij geen muziek staat te maken. Een schatje is het ook nog. Wel met een hele leuke en grappige vriendin, dus geen gedonder, zusters.

Simplon had speciaal voor ons de oude ingang opengegooid, zodat we een beetje vertrouwd naar de voormalige zolder konden lopen, langs onze bloedeigen graffiti. De hele wereld heeft gisteravond die trappen beklommen en bewezen dat de multiculturele samenleving de enige vorm is die wél werkt. Er waren opvallend veel meisjes en vrouwen, ook altijd een heel goed teken.

Er was wel het één en ander aan vooraf gegaan, moet ik zeggen. Het geregel natuurlijk, waar ik niet echt voor geschapen ben als je het mij vraagt. Alles ontaardt altijd in chaos als ik ergens lijn in probeer te krijgen, goddank dat dat jong erbij was, anders had er gisteren geen hond op het podium gestaan. En de linkse kameraden op de achtergrond, niet te vergeten.
Maar er was ook een dingetje op het laatste moment. Obed werd donderdag op zijn ronde bezocht door de politie die zei: “Zeg, er komen 75 neonazi’s langs, wist je dat?” We hadden extreemrechts wel in de gaten gehouden, uiteraard, maar deze oproep van het rotvolk om te gaan knuffelen met RAR was aan ons voorbij gegaan. Vrijdagochtend Simplon aan de lijn: “Nou, we zullen je nog eens iets laten organiseren, zeg!” Ik putte me uit in verontschuldigingen, maar Simplon zei: “Ben je belazerd, prachtig juist, daaruit blijkt dat dit festival meer nodig is dan ooit. We gooien er wel wat extra beveiliging tegenaan en de politie is stand by.” Uw Catharina stelde nog snel even een clubje samen van mannen die niet bang te krijgen zijn, om binnen de ogen open en de vuisten thuis te houden en de veelkoppige Antifaatjes beloofden ook om op straat te posten. Niet dat we dachten dat het zo’n vaart zou lopen, maar je weet het maar nooit met het Herrenvolk. Het liep ook niet zo’n vaart, gelukkig, er waren er uiteindelijk een stuk of 8 die een uurtje of twee tegen de gevel van de overburen aanhingen, niet binnen mochten komen (de portier: ‘nee, mannen in trainingsbroeken laten we er niet in’) en vervolgens afdropen met de staart tussen de benen.

Ik heb zelf een eye-opener gehad. U weet dat uw Catharina door de bank genomen niet op vriendschappelijke voet met de politie staat. Vanuit het verleden weet ik niet beter dan dat agenten pas binnenkomen als de boel kort en klein geslagen is en de aanvallers gevlogen. Maar gisteravond waren de agenten werkelijk mijn beste kameraden. Ze wandelden over straat, kwamen af en toe binnen kijken, stonden naast de portiers, hebben de hele avond in een busje in het straatje er tegenover gestaan en lieten verder iedereen met rust. “Och, vaak is de aanwezigheid  van een uniform al genoeg, hoor”. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er waarschijnlijk best een hoop vooringenomen politieagenten zijn, maar dat ons korps klaarblijkelijk vooral niks van extreemrechts moet hebben. Dat vind ik persoonlijk de enige juiste houding voor de hoeders van de wet.

Met Zanger en Slaggitarist heb ik nog een backdrop gemaakt. Of nou ja: ik zat erbij te roken en schonk koffie en bier in, Slaggitarist deed de letters en Zanger zijn beroemde doodles. Kijk, dit is ‘m geworden, althans, een stuk ervan. Is het niet de mooiste backdrop die u ooit hebt gezien?

Het kostte Zanger 4 uur en hij heeft er twee dagen lang kramp en trillende vingers aan overgehouden, het arme kind. Uiteindelijk werd het op de avond zelf een sidedrop, omdat er een drumpodium was, waardoor het ding niet te zien zou zijn. De onvermoeibare jongens van de techniek hingen hem dus aan de zijwand en zetten er een paar dikke spots op, zodat dat het eerste was wat je zag als je de zaal binnenkwam. Zo mooi!

Kortom: prachtavond dus. Niet in de laatste plaats omdat we nu sterk het gevoel hebben gekregen dat we helemaal niet alleen staan, maar dat er integendeel een grote groep is die zich hard wil maken voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn: een maatschappij zonder racisme. Want racisme sucks. Dus, mede namens Obed: hartstikke bedankt Simplon, Publiek, Muzikanten, Spoken Words, MC, DJ, Helpers en De Fuckups! We gaan nu (nou ja, niet nu, we zijn bekaf, dus over een paar weken of zo) bezig met het vervolg: een groter festival. Kom weer! Neem al je vrienden mee!

En fuck de PVV.

PS: poster: Tuppus
zwartwitfoto’s: Harold Zijp
foto Batatuké: Obed
foto Recipees: Eric
foto’s back- en sidedrop: Menno

PS2: naast een boel positieve reuring op Facebook, kregen we ook aandacht van de pers. Voor mijn eigen plezier plaats ik de linkjes nog even.

One thought on “Rock Against Racism te Simplon

Geef een reactie

