PVV in balans

Uw Catharina heeft vakantie en dat is natuurlijk een uitgelezen moment om gezellig financiële jaarverslagen van anderen te lezen, want daar kom ik de rest van het jaar nauwelijks aan toe. Omdat u daar nooit zin in hebt – wat heel vreemd is, zeg nou zelf – ga ik u hier op de DG een klein lesje balans lezen geven. Niet zomaar voor de poelegrap en aardigheid (© mijn moeder), maar omdat je nooit weet wanneer het u van pas komt.

We gebruiken daarvoor deze jaarrekening, gecontroleerd, goedgekeurd en van stempels voorzien door registeraccountant Drs. J.P. Walter:

pvv-balans

De bedragen zijn in euro’s.

Balans

Op de balans staat alles wat iemand aan bezittingen en schulden heeft.
In 2013 had de PVV € 120 eigen vermogen (verenigingskapitaal). Dit bestond uit 70 euro cash en 50 euro contributie die Geert Wilders op 31 december 2013 nog niet betaald had, maar de boekhouder gaat er vanuit dat hij dat nog wel zal krijgen, dus hij telt dat op papier gewoon als vordering bij het verenigingskapitaal 2013 op, ook al heeft hij het fysiek nog niet in handen. Dat doen we allemaal, hoor, geen vuiltje aan de lucht.

Staat van baten en lasten

Hierop staan alle uitgaven en inkomsten in een jaar.
In 2014 betaalt Geert zijn € 150 partijcontributie (duur zeg!) wel op tijd, dus dat heeft de boekhouder in kas gekregen. Hij noemt dat baten. Daarnaast moest hij ook wat lasten betalen, namelijk: de kosten van de bank: € 86 (ik hoop dat Drs. J.P. Walter ze erop gewezen heeft dat dit exorbitant hoog is voor een bankrekening met een saldo van 200 euro en waar twee overschrijvingen per jaar op plaatsvinden) en blijkbaar moest de boekhouder nog een tientje contributie terugbetalen aan Geert, dus ik denk dat de contributie van de PVV eigenlijk € 140 is en Geert veel te veel heeft overgemaakt in zijn enthousiasme. Hoe dan ook: als we de 96 euro kosten aftrekken van de 150 euro inkomsten, dan houden we 54 euro winst over. Een mooi en gezond resultaat.

Maar dan gebeurt er iets geks. We hebben dat verenigingskapitaal van 2013: 120 euro. In 2014 wordt daar de winst van € 54 natuurlijk bij opgeteld, maar daarnaast telt de boekhouder er ook nog € 50 “correctie voorgaande jaren” bij op. Waar komt die € 50 ineens vandaan? Hoezo correctie voorgaande jaren? We hebben net op de balans gezien dat die € 50 achterstallige contributie gewoon in die € 120 van 2013 zit, dus waarom wordt het dan in 2014 nogmaals erbij opgeteld? Of is het een andere € 50 euro? Dat kan ook niet, want dat zouden we dan als vordering op de balans moeten zien en het staat er beslist niet, zie de 0 achter “nog te ontvangen contributie”.

Dus ik snap Drs. J.P. Walter niet, over mijn lijk dat ik hier een mooi stempeltje op had gezet, zodat Geert er lekker mee in de weer kan met z’n kleurpotloden.  Want als er zomaar geld verschijnt, kan het ook zomaar verdwijnen. Om het iets aanschouwelijker te maken: 22,3% van het kapitaal is in het verleden vergeten of verkeerd in een jaarrekening terechtgekomen zonder dat iemand het ooit heeft gezien of er is sprake van witwassen.  Je verwacht dan van de accountant of van het bestuur een melding hierover, maar ik ben een boon als ik die kan vinden. Ik kan niet wachten op het financieel verslag 2015.

U denkt natuurlijk dat ik deze jaarrekening uit mijn duim heb gezogen. Ik geloofde het eerst ook niet, hoor, maar het is werkelijk authentiek en zo bij de minister ingeleverd. Het geld van de PVV zit in de Stichting Vrienden van de PVV (voorzitter: Geert Wilders) en die hoeft de financiële verslagen niet aan de minister te laten zien. Geert heeft alleen meldingsplicht als hij giften hoger dan 4.500 euro krijgt. In 2014 kwam dat één keer voor. Ruim € 18.000 van het David Horowitz Freedom Center.

Zal ik morgen de VVD doen? U moest eens weten hoeveel subsidie zij van ons krijgen als politieke partij en wat ze in 2014 hebben uitgegeven aan de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. U weet wel, die mooie posters met “In Rotterdam spreken we Nederlands”.  En deze.

vvd-leiderdorp_1-rioriteit

3 thoughts on “PVV in balans

  1. Mijn goede, goudeerlijke vader, een zelfstandig gevestigd administrateur, wilde vroeger graag dat ik accountant werd. Na enige weken vakantiewerk op zijn bureau had ik het echter wel gezien, dit soort werk. Ik ben blij dat ik niet corrupt geworden ben.

  2. De VVD, ja. Maar dan natuurlijk ook diep graven naar wat het PR-afdelingshoofd misschien wel via van Rey onderhands kreeg toegeschoven door de posterdrukker. En als u dan toch bezig bent: de dubbelde boekhoudings van pluchekandidaat Jan Roos’ vriendjes, die uitgebreid vakantie hebben gevierd van hun niet aan die posterdrukker bestede Oekrainereferendumsubsidies. Dat wordt ja smullen!

Geef een reactie

